مرکز آموزش مهارتهای بالینی
Clinical Skills Training Center
آشنایی با این مرکز:
واحد پراتیک به عنوان بخش آموزش مهارتهای بالینی ویژه کلیه دانشجویان علوم پزشکی به شمار می آید این واحد به نحوی طراحی شده که دارای کلیه امکانات و تجهیزات یک بیمارستان می باشد که دانشجویان قبل از گذراندن واحدهای کارآموزی و کارورزی، در این واحد آموزشی مهارتهای بالینی و مراقبت از بیمار را تجربه می کنند. این واحد در طبقه زیر زمین دانشکده پرستاری و مامایی تبریز در مجاورت واحد مهارتهای بالینی گروه پرستاری و اتاق عمل قرار دارد. هچنین لازم به ذکر است که این واحد توانایی برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه همکاران محترم واحدهای بیمارستانی جهت بازآموزی و تکرار فرایندهای بالینی را نیز دارا می باشد.
قوانین و مقررات :
قوانيني که دانشجويان محترم براي حضور در کلاس پراکتيک الزاماً بايد رعايت کنند تا اجازه حضور و استفاده از ساعات درسي و تمرين را داشته باشند، در غير اينصورت اجازه حضور در کلاس درس يا تمرين را ندارند:
توضيح: محيط پراکتيک به مانند يک بخش بيمارستاني است و قوانين آن قوانين بيمارستان است و اين محيط تمريني براي حضور شما در بيمارستان مي باشد.
دانشجوي عزيز : عدم رعايت قوانين ذيل منجر به تذکر يا کسر نمره خواهد شد:
- رعايت يونيفرم کامل (دانشجویان مامایی: روپوش سفيد، شلوار مشکی ساده، مقنعه مشکی، کفش طبي، اتيکت مشخصات، دفترچه يادداشت، خودکار چهار رنگ، مداد، پاک کن، قيچي پانسمان)
- دانشجو موظف است زيورآلات، آرایش، ناخن بلند، لاک ناخن و .... نداشته باشد.
- جويدن آدامس و استفاده از خوردني و آشاميدني در محيط پراکتيک ممنوع است.
- موبايل در کلاس پراکتيک و ساعات تمرين خاموش باشد.
- دانشجويان موظفند 5 دقيقه قبل از شروع کلاس با يونيفرم کامل در پراکتيک حضور داشته و لوازم مربوط به تمرين را آماده کرده و بعد از پایان تمرین شخصا در محل مربوطه قرار دهد.
- رعايت نظم و ترتيب لوازم و محيط پراکتيک بر عهده دانشجو است.
- رعايت شئونات اسلامي و موازين اخلاقي در محيط مهارتهاي بالینی اجباري مي باشد.
- دانشجوي خاطي اجازه حضور در کلاس را نخواهد داشت و بعنوان غيبت غير موجه شمرده خواهد شد.
- نمره قبولی در دروس بالینی حداقل 12 می باشد.
دانشجوي عزيز، عدم رعايت قوانين ذيل منجر به تذکر يا کسر نمره يا غيبت خواهد شد.
ساعات كار مهارتهاي باليني: ساعت كلاسهاي عملي طبق برنامه كلاس درسي برگزار می شود.
برنامه كلاس ها در ابتداي ترم توسط واحد برنامه ريزي تنظيم مي شود و هر گونه تغيير برنامه با هماهنگي با مدير محترم گروه و استاد درس مربوطه و با اطلاع و هماهنگي مسئول مهارتهاي باليني قابل انجام است.
دروس تدریسی |
رشته تحصیلی |
مقطع |
واحد |
تعداد جلسات |
اصول و فنون مامايي و روش کار در اتاق زایمان و اتاق عمل |
مامايي |
کارشناسی پیوسته ترم 1 |
1 واحد عملی |
17 جلسه دو ساعته |
شیوه آموزش عملی:
ابتدا مربی مراحل انجام کار و نحوه اجرای مهارت را آموزش می دهد، سپس دانشجویان به گروههای کوچک تقسیم شده مهارت را تحت نظارت مربی مربوط انجام می دهند.
امکانات آموزشی:
این مرکز مجهز به امکانات زیر میباشد:
لیست ماکتهای موجود در این واحد شامل:
نام ماکت |
تعداد |
نام ماکت |
تعداد |
ماکت تزریقات وریدی |
1 عدد |
ماکت مادر باردار جهت نمایش زایمان در پرزانتاسیونهای مختلف |
1 عدد |
ماکت تزریقات عضلانی |
1 عدد |
ماکت معاینات ژنیتال |
1 سری |
ماکت کنترل فشارخون |
1 عدد |
ماکت معاینات اختصاصی بارداری |
1 عدد |
ماکت CPR نوزاد |
1 عدد |
ماکت نمایش جنین در لگن |
1 عدد |
ماکت انواع لگن |
1 عدد |
ماکت سیر تکاملی جنین |
1 عدد |
ماکت انواع اپی زیاتومی |
3 عدد |
ماکت معاینه پستان |
1 عدد |
جلسه اول:
آشنایی با شرایط و ویژگی های اتاق پراتیک و قولانین و مقررات حاکم بر آن
آشنایی با شستن دست / آماده کردن یک محیط استریل / پوشیدن و درآوردن دستکش استریل / پوشیدن و در آوردن گان / پوشیدن ماسک / پوشیدن عینک |
روش تدریس |
جلسه دوم:
آشنایی با انواع پوزیشن های مورد استفاده برای بیماران
آماده نمودن تخت بدون مددجو ( اشغال نشده )
آماده نمودن تخت با مددجو ( اشغال شده )
آماده نمودن تخت بعد از عمل |
انجام پروسیجر توسط مربی و تکرار آن توسط دانشجویان |
جلسه سوم:
توجهات عمومی از بیمار شامل
حمام در تخت / دهانشویه / مراقبت از مو / روشهای حمام نوزاد
اندازه گیری قد و وزن مددجو و نوزاد |
انجام پروسیجر توسط مربی و تکرار آن توسط دانشجویان |
جلسه چهارم:
علایم حیاتی شامل
اندازه گیری درجه حرارت مددجو از طریق دهان
اندازه گیری درجه حرارت مددجو از طریق مقعد
اندازه گیری درجه حرارت مددجو از طریق زیر بغل
اندازه گیری فشار خون مددجو
اندازه گیری تعداد نبض مددجو
اندازه گیری تعداد تنفس مددجو |
انجام پروسیجر توسط مربی و تکرار آن توسط دانشجویان |
جلسه پنجم:
اصول حرکت دادن مددجو شامل:
چرخاندن مددجو در تخت / کمک به مددجو جهت رفتن به بالای تخت / انتقال مددجو از تخت به برانکارد / کمک به مددجو جهت پایین آمدن از تخت / پیشگیری از زخم بستر: انجام ماساژ پشت |
انجام پروسیجر توسط مربی و تکرار آن توسط دانشجویان |
جلسه ششم:
مراقبت از دستگاه گوارش شامل:
دادن لگن و ظرف ادرار به مددجو / گذاشتن سوند رکتال / دادن انواع انما / گذاردن و خارج نمودن NGT
تغذیه از طریق NGT
شستشوی معده |
انجام پروسیجر توسط مربی و تکرار آن توسط دانشجویان |
جلسه هفتم:
توجه از دستگاه ادراری شامل:
سونداژ مثانه / نمونه گیری از ادرار / کنترل مایعات گرفته شده و دفع شده |
انجام پروسیجر توسط مربی و تکرار آن توسط دانشجویان |
جلسه هشتم:
استفاده از روشهای نسکین درد شامل:
استفاده از کیف آب گرم / استفاده از کمپرس یخ / پانسمان زخم
اکسیژن درمانی:
دادن اکسیژن با ماسک / دادن اکسیژن باکانول بینی |
انجام پروسیجر توسط مربی و تکرار آن توسط دانشجویان |
جلسه نهم:
روشهای تجویز دارو شامل:
دادن داروهای خوراکی / دادن داروهای واژینال / دادن داروهای رکتال
دادن دارو از طریق بینی / دادن دارو از طریق چشم
دادن دارو از طریق گوش |
انجام پروسیجر توسط مربی و تکرار آن توسط دانشجویان |
جلسه دهم:
کشیدن دارو از ویال / کشیدن دارو از داخل یک آمپول
تزریق زیر جلدی / تزریق داخل جلدی / تزریق عضلانی |
انجام پروسیجر توسط مربی و تکرار آن توسط دانشجویان |
جلسه یازدهم:
شروع تزریق وریدی / خون گیری / تزریق سرم / اضافه کردن داروها به داخل سرم / تجویز داروی وریدی از طریق ست کنترل کننده حجم (میکروست) / انتقال خون |
انجام پروسیجر توسط مربی و تکرار آن توسط دانشجویان |
جلسه دوازدهم:
دوختن بخیه با روشهای مختلف |
انجام پروسیجر توسط مربی و تکرار آن توسط دانشجویان |
امتحان از جلسه اول تا جلسه ششم |
|
امتحان از جلسه ششم تا جلسه دوازدهم |
|