دوره های تحصیلات تکمیلی، عالی ترین سطح علمی دانشگاهی در ابعاد آموزشی و پژوهشی محسوب می شوند. هدف اصلی راه اندازی این دوره ها، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، ارتقاء مستمر کیفیت آموزش و پژوهش و جهت دهی موضوعات پایان نامه های تحصیلی دانشجویان به سمت و سوی اولویتهای توسعه کشور می باشد.
در دانشکده پرستاری مامایی تبریز هدف ما کمک به موفقیت آموزشی و پژوهشی دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد و دکتری در راستای بر آوردن نیازهای بهداشتی بیماران و مددجویان است تا اعضای هیت علمی، کارمندان و دانشجویان در کنار یکدیگر در جهت رفع ایمن، دقیق، کارا و اثربخش این نیازها تلاش کنند. امید است دانشجویان تحصیلات تکمیلی با کسب دانش و مهارت های مختلف در محیطی سرشار از حمایت، احترام و انعطاف با نگاهی باز، منقدانه و مبتکرانه زندگی شخصی و حرفه ای (آموزشی، پژوهشی و بالینی) موفقی را داشته باشند.
اولين دوره دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد رشته پرستاري از سال 1369 و در مقطع كارشناسي ارشد مامايي در سال بهمن 1371 در اين دانشكده به تحصيل مشغول شدند. در سال 1374 دانشكده توانست با پيگيريهاي مستمر به عنوان اوّلین دانشکده پرستاری مامایی، اوّلين دوره دانشجويان اين مقطع (PhD) پذيرش نمايد. بنابراين در اين دانشكده دانشجــويان در مقطع دكتـري پرستاري، فوق ليسانس رشته پرستاري (در گرايش هاي روانپرستاري، بهداشت، کودکان، داخلي جراحي، ويژه نوزادن) و کارشناسی ارشد و دکترای رشته مامائي (در گرايش هاي آموزش مامائي و بهداشت مادر و كودك) ادامه تحصيل می دهند. در ادامه تاریخچه تحصیلات تکمیلی به تفکیک گروه های آموزشی دانشکده را مشاهده می نمائید.
گروه روانپرستاری
گروه روان پرستاری در دهه 1370 هجری شمسی شکل گرفت و مدیریت گروه را خانم یزدانی با مرتبه علمی فوق لیسانس روانپرستاری بر عهده گرفت. اولین دوره پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد روانپرستاری با همکاری اعضای هیأت علمی گروه خانم یزدانی و آقای ابراهیمی در سال 1378 صورت گرفت. دومین دوره پذیرش دانشجو با همکاری خانم یزدانی و خانم سیدفاطمی در سال 1380 انجام یافت. این گروه تا سال 1387 به دلیل انتقال یک عضو و در ماموریت آموزشی بودن عضوی دیگر و بازنشستگی همکاری دیگر عملاً نتوانست به کار خود ادامه دهد. سومین دوره پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد گروه در سال 1387 صورت گرفت و از آن موقع تاکنون گروه در هر سال بطور متوسط سه دانشجو در هر دوره میپذیرد. همچنین، این گروه علاوه بر پاسخ دهی به دروس تخصصی گرایش روان پرستاری، دروس مربوط به آموزش به مددجو، بهداشت روان و روانشناسی تمام رشته های موجود در مقطع کارشناسی در دانشکده را پوشش میدهد. همچنین این گروه تدریس واحد درسی مفاهیم و نظریه های پرستاری و کاربرد آن در پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری و تدریس واحد درسی روش شناسی تحقیقات، واحدهای فلسفه، نظریه پردازی و نظریه های پرستاری در مقطع دکترای تخصصی پرستاری را با همکاری سایر گروه های دانشکده پوشش میدهد.
گروه مامایی
مقطع تحصیلات تکمیلی رشته مامائی در دانشکده در سال 1371 راه اندازی گردید و اولین دوره آموزش مامائی با ظرفیت 5 نفر در بهمن ماه سال 1371 آغاز بکارنمود. این تعداد درطول بیست و پنج سال گذشته رشد نسبتا خوبی پیدا کرده و درحال حاضر بطو متوسط بیست الی بیست و پنج دانشجو در گرایش های آموزش مامائی، بهداشت باروری و مامائی جامعه نگر هرساله پذیرش می گردد. درطی این دوره با توجه به پتانسیل و نیاز رشته، رشته دوم مشاوره در مامائی نیز به لیست تحصیلات تکمیلی دانشکده افزوده گردیده و از سال 1392 تاکنون دانشکده در این رشته نیز اقدام به پذیرش دانشجو نموده است. ظرفیت پذیرش سالانه این رشته نیز بین ده الی پانزده نفر می باشد. در اقدام دیگری از سال 1394 رشته دکترای مامائی در دانشکده آغاز به فعالیت نموده است. ظرفیت پذیرش اولیه سه نفر بوده است که در سال گذشته به شش نفر افزایش یافته است.