چکیده فارسی پایاننامه آقای ابراهیم علی افسری

چکیده پایاننامه آقای ابراهیم علی افسری (دانشجوي دکترای پرستاری)
عنوان پایاننامه: فرآیند شکل گیری ارتباط حرفه ای دانشجویان پرستاری با پرستاران در محیط های بالینی

چکیده
مقدمه: بررسی ها نشان میدهد که ارتباط حرفه ای مناسب با پرستاران بالینی نقش بسیار مهمی در توسعه تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری بالینی، رشد شخصیتی و اجتماعی و ارتقاء آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دارد. با این‌ وجود، مطالعات اندکی وجود دارند که پدیده ارتباط حرفه ای بین دانشجویان پرستاری و پرستاران بالینی را به‌ صورت عمیق مورد بررسی قرار داده باشند. لذا، هدف این مطالعه تبیین فرآیند شکل گیری ارتباط حرفه ای دانشجویان پرستاری با پرستاران در محیط‌های بالینی است.
روش کار: این مطالعه با رویکرد نظریه پایه بر اساس دیدگاه Corbin & Strauss /۲۰۱۴  با استفاده از مصاحبه های رو در رو و انفرادی بدون ساختار بود که بعداً تبدیل به نیمه ساختار شد. مطالعه با مشارکت ۱۷ دانشجو، ۳ مدرس بالینی و ۳ پرستار با استفاده از نمونه گیری هدفمند و نظری در سالهای ۱۳۹۶-۱۳۹۵ در مراکز آموزشی-درمانی تبریز انجام شد. به‌ موازات جمع آوری داده ها، پژوهشگر کد گذاری را آغاز کرد. به دلیل اینکه اساس تجزیه‌ و تحلیل در نظریه پایه تحلیل مقایسه ای مداوم است، در این روش داده ها، کدها و طبقات بطور مداوم و مکرر به یکدیگر از نظر تشابهات و تفاوت ها مقایسه می شدند. طبقات زمینه و سپس فرآیند و پیامد گسترش یافتند و در انتها انسجام نظری با استفاده از دیاگرام و یادآورها حاصل گردید.
نتایج: آنالیز داده ها منجر به ظهور ۵ طبقه جو نامناسب بخش، صلاحیت بالینی متفاوت افراد، آموزش بالینی ضعیف، پرستاری حرفه ای با بار کاری زیاد و احترام کم و ویژگی های فردی در زمینه شد. دغدغه ترس دانشجویان از برقراری ارتباط با پرستاران منجر به فرآیند ارتباط با طبقات پایش وضعیت، زمینه‌ سازی برای پذیرفته شدن، تداوم پذیرش و همکاری در بخش شد. این فرآیند به پیامد اجتماعی شدن حرفه ای ضعیف دانشجویان در بالین منتهی گردید.
نتیجه گیری: به نظر می رسد جهت ارتقاء ارتباط حرفه ای بین دانشجویان پرستاری با پرستاران بالینی نیاز به تغییرات زیادی در بستر سیستم آموزش بالینی از جمله فراهم نمودن امکانات رفاهی، بهبود روش‌های آموزش بالینی و فراهم نمودن فرصت های یادگیری برای دانشجویان می باشد. با این‌ وجود، با توجه به اینکه مشکل اصلی در ارتباط و همکاری متقابل پرستاران، دید و رفتار نامناسب پرستاران نسبت به دانشجویان بیان شده بود، مهم‌ترین مسئله ایجاد تغییر در نگرش پرستاران بالینی نسبت به دانشجویان پرستاری می باشد. می توان با ایجاد این تغییرات زمینه را برای بهبود ارتباط حرفه ای دانشجویان پرستاری با پرستاران فراهم نمود.
کلیدواژه ها: دانشجویان پرستاری، پرستاران، ارتباط، محیط یادگیری بالینی، نظریه پایه

جهت دریافت فایل این چکیده، کلیک نمائید. (doc-pdf)
  • نوشته شده
  • در پنجشنبه شانزدهم آبان 1398
  • ساعت 10:57
  • توسط مهدی ابراهیم پور
  • ویرایش شده
  • در چهارشنبه سی و یکم فروردين 1401
  • ساعت 10:57
  • توسط مهدی ابراهیم پور
  • تعداد بازدید : 356
نظرات شما
captcha refresh