چکیده فارسی پایاننامه خانم نسرین محمدی صومعه

جکیده پایاننامه خانم نسرین محمدی صومعه (دانشجوي کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه)
عنوان پایان­نامه: بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر توانمندسازی زنان سالمند  بر اساس الگوی خانواده­محور بر سلامت روان و رفتارهای ارتقا­دهنده سلامت: کارآزمایی تصادفی کنترل شده

زمینه و هدف: بسیاری از مشکلات دوران سالمندی ناشی از شیوه زندگی ناسالم در این دوران است. اتخاذ رفتارهای ارتقادهنده سلامت سبب پیشگیری و کاهش مشکلات مرتبط با سالمندی شده و به تبع آن هزینه ­های ناشی از بار بیماری در این دوران نیز کاهش می­یابد.

روش بررسی: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده بود که بر روی 60 نفر از زنان بالای 60 سال مراجعه­ کننده به پنج کانون دوستدار سالمند شهر تبریز-ایران در سال 1397 انجام شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه سه قسمتی مشخصات دموگرافیک­-­آنتروپومتریک،­ پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت(HPLP2) و پرسشنامه سلامت روان (GHQ) بود. مقایسه­ ها در دو گروه با استفاده از آزمون­های آماری t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، مجذور کای، مجذور کای روند، تست دقیق فیشر انجام شد. برای مقایسه نمره سبک زندگی، شاخص­های تن­ سنجی و سلامت روان قبل از مداخله در بین گروه­های مطالعه از آزمون تی مستقل و من ویتنی و بعد از مداخله و در زمان­های مختلف اندازه­ گیری (4 هفته و 8 هفته پس از اتمام مداخله) از آزمون­های ANCOVA، ANOVA with repeated measure با تعدیل نمره پایه و فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS version 13 و در سطح معنی ­داری کمتر از  0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: بین دو گروه از نظر مشخصات فردی – اجتماعی تفاوت معنی­ دار آماری وجود نداشت (0.05<P). از نظر نمره کلی سلامت روان و زیر مقیاس­های آن (جسمی، اضطراب و بیخوابی، اختلال عملکرد اجتماعی و افسردگی شدید) قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی ­دار آماری وجود نداشت (0.05<P). قبل از مداخله تفاوت معنی ­دار آماری بین گروه مداخله و کنترل از نظر نمره کلی رفتارهای ارتقادهنده سلامت وجود نداشت (05/0<P). ولی با کنترل مقادیر پایه، یک ماه (تفاوت میانگین تعدیل یافته: 13.5، فاصله اطمینان 95%: (3.5 تا 23.6، 009/0 P=) و دو ماه (تفاوت میانگین تعدیل یافته: 16.7، فاصله اطمینان 95%: (5.7 تا 27.8، 004/0 P=) بعد از اتمام مداخله، میانگین نمره کلی رفتارهای ارتقادهنده سلامت گروه مداخله بطور معنی ­داری بیشتر از گروه کنترل بود. دو ماه بعد از اتمام مداخله تفاوت معنی ­دار از نظر شاخص توده بدنی بین دو گروه وجود داشت (اختلاف میانگین: 0.7-، فاصله اطمینان 95%: 1.4-تا 0.1- ،0.033 P=).

نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثرات مثبت اجرای آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده­ محور بود. با توجه به نقش مهم خانواده در مراقبت از سالمندان، در نظر گرفتن نقش خانواده در آموزش با استفاده از این الگو جهت دستیابی به کیفیت زندگی مطلوب و ارتقا سلامت این قشر ارزشمند جامعه توصیه می­شود.

واژه ­های کلیدی: سالمندی، رفتارهای ارتقادهنده سلامت، سلامت روان، الگوی توانمندسازی خانواده ­محور
جهت دریافت فایل چکیده فارسی این پایاننامه، اینجا را کلیک نمائید. 
 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه سیزدهم مرداد 1398
  • ساعت 11:25
  • توسط مهدی ابراهیم پور
  • ویرایش شده
  • در چهارشنبه سی و یکم فروردين 1401
  • ساعت 11:25
  • توسط مهدی ابراهیم پور
  • تعداد بازدید : 477
نظرات شما
captcha refresh