وزارت بهداشت و درمان
معاونت آموزشی دانشگاه
معاونت دانشجویی و فرهنگی
دسترسی سریع
وزارت بهداشت و درمان
معاونت آموزشی دانشگاه
معاونت دانشجویی و فرهنگی
فارسی
English
دانشگاه
دانشکده
ریاست
ریاست دانشکده
مسئول دفتر و ملاقات عمومی رئیس دانشکده
حراست دانشکده
روابط عمومی دانشکده
روابط عمومی دانشکده
تالار علامه طباطبائی دانشکده
آرمان، رسالت، برنامه استراتژیک دانشکده
چارت سازمانی دانشکده
شوراها و کمیته ها
روسای پیشین دانشکده
گزارش عملکرد دانشکده به تفکیک معاونتها
معاونتها
معاونت آموزشی
معاون آموزشی دانشکده
اداره آموزش دانشکده
سامانه دریافت مدارک دانش آموختگان
دفتر اساتید مشاور
آزمایشگاههای علوم پایه
مرکز مهارتهای بالینی
گروه های آموزشی دانشکده
معاونت آموزش بالینی
معاون آموزش بالینی دانشکده
مراکز بالینی همکاری کننده با دانشکده
پرسپتورشیپ
معاونت تحصیلات تکمیلی
معاون تحصیلات تکمیلی
تاریخچه تحصیلات تکمیلی دانشکده
اعضای شورای تحصیلات تکمیلی
وظایف شورای تحصیلات تکمیلی
آرایش دروس/ترم بندی مقاطع تحصیلات تکمیلی
وظايف واحد آموزش تحصيلات تکميلي دانشکده
مشخصات دانشجویان تحصیلات تکمیلی
پایاننامه های دانشکده
اعضاء هيئت علمي دارای شرايط احراز استاد راهنمایی پایاننامه
فرم ها و چک لیستها
فرآیندهای پژوهشی
فرآیند آزمون جامع
معاونت تحقیقات و فناوری
معاون تحقیقات و فناوری
کارکنان
ماموریت و چشم انداز
اولویتهای پژوهشی
اولویتهای پژوهشی سال 1402 دانشکده
اولویتهای پژوهشی دانشگاه
دفتر ارتباط با صنعت
واحدهای زیر مجموعه
فعالیتهای پژوهشی
شورای پژوهشی دانشکده
فرم ها، آئین نامه ها و چک لیستها
آئین نامه تشویق چاپ مقاله
لاین های تحقیقاتی اساتید دانشکده
کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی تبریز
کمیته تحقیقات دانشجویی
سیاستهای پژوهشی دانشگاه در سال
1403
1402
1401
1400
امور اداری و مالی
امور اداری و واحدهای زیربط
واحد حسابداری
قوانین و مقررات
گزارش عملکرد
معاونت فرهنگی و دانشجویی
واحدها
کتابخانه
فناوری اطلاعات (IT)
دفتر توسعه آموزش (EDO)
کمیته پایش و اعتباربخشی
کمیته تحقیقات دانشجویی
آزمایشگاه های علوم پایه
مشاوره دانشجویی
معرفی مشاور و اطلاعات تماس
معرفی مرکز و زمانبندی خدمات
عملکرد و فعالیت ها
بیماریهای روانپزشکی
آزمونهای روانشناختی
پیوندها
دفتر منتورینگ دانشکده
کمیته بین المللی سازی
اعضای کمیته بین المللی سازی دانشکده
اهداف و فرایندها
پذیرش دانشجوی غیر ایرانی
جذب هیات علمی وابسته و افتخاری
دعوت از کارشناسان خارجی و اعزام مسئولین به مجامع بین المللی
برگزاری گردهمائی های علمی
برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت
ماموریت های خارجی مسئولین
انتشارات
گروه های آموزشی
پرستاری سلامت جامعه
پرستاری داخلی جراحی
پرستاری کودکان
روانپرستاری
مامایی
تکنولوژی اتاق عمل
پرستاری اورژانس و مراقبتهای ویژه
لینکهای مفید
شبکه ملی تحقیقات پرستاری (NINRN)
سامانه نظام پیشنهادات کارکنان وزارت بهداشت
سامانه جامع مدیریت دانش وزارت بهداشت
سامانه کارگاههای پژوهشی و رویدادهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز
مدیریت خدمات پرستاری دانشگاه
سامانه علم سنجی اعضای هیأت علمی
پروفایل دانشکده در سامانه علم سنجی
جشنواره آموزشی شهید مطهری
سامانه نظام نوین اطلاعات پژوهشهای پزشکی کشور (نوپا)
گنجینه دانش و سامانه پشتیبانی مرکز آموزش مجازی
سامانه درخواست کالا و اجرائیات
سامانه طرح ملی غربالگری سلامت روان دانشجویان ورودی جدید دانشگاه
سامانه پیشخوان ارباب رجوع و پیگیری مکاتبات مردمی وزارت بهداشت
دسترسی سریع
پرسپتورشیپ
برنامه کلاسی/درسی
اخبار و برنامه امتحانات
سامانه لاگبوک الکترونیکی (ایلب)
اطلاعات دروس
تقویم دانشگاهی
ژورنال کلاب
مقدمه ای بر ژورنال کلاب
ژورنال کلاب های پاندمی ویروس کرونا
گالری تصاویر دانشکده
مجله دانشکده
کتابخانه مرکزی دانشگاه
پست الکترونیکی دانشگاه
روابط عمومی دانشگاه
اولویتهای پژوهش در آموزش دانشکده
میز خدمت
حمایت از خانواده، جوانی و جمعیت
سامانه هم آوا (سامانه پیشین سما)
سامانه نوید
فرم درخواست اکانت اینترنت
فرم درخواست پست الکترونیکی
سامانه لاگبوک الکترونیکی دانشکده (ایلب)
نرم افزار نوید (نرم افزار ویژه یادگیری دانشگاهی)
سامانه مدیریت پژوهش (پژوهان)
اتوماسیون تغذیه
درخواست گواهی موقت دانش آموختگی
آزمون ضمن خدمت
سامانه نقل و انتقال کارمندان
سامانه طرح ملی غربالگری سلامت روان دانشجویان ورودی جدید دانشگاه
صندوق رفاه دانشجویی
سامانه جامع اتوماسيون خوابگاه
سامانه درخواست کالا و اجرائیات
سامانه ارزیابی عملکرد کارکنان و مدیران
سامانه مهندسی مشاغل
سامانه تدارکات الکترونیکی دولت
سامانه رفاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سامانه درج و پیگیری انتقادات از واحدهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز
کتابخانه
کتابخانه دانشکده
نرم افزار آذرسا
دانش آموختگان
سامانه تحویل مدارک دانش آموختگان
سامانه طرح نیروی انسانی دانشگاه
فرمهای امور دانش آموختگان
ارتباط با واحد دانش آموختگان
جستجو...
چکیده فارسی پایاننامه خانم نسرین تاتا
چکیده پایاننامه خانم
نسرین تاتا
(دانشجوي کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی)
عنوان پایاننامه:
تاثیر مشاوره با رویکرد شناخت درمانی بک بر اضطراب و ترس از زایمان در زنان نخست زا: یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده
پژوهش و نگارش: نسرین تاتا / اساتید راهنما: دکتر مژگان میرغفوروند؛ دکتر خلیل اسماعیل پور / اساتید مشاور: دکتر مهریار ندرمحمدی؛ فهیمه صحتی
چکیده
مقدمه:
با توجه به شیوع قابل توجه و عواقب اضطراب و ترس از زایمان طی حاملگی، مداخلاتی که بتوانند میزان اضطراب و ترس از زایمان را در زنان باردار کنترل نمایند بسیار کمککننده خواهند بود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مشاوره با رویکرد شناخت درمانی بک بر اضطراب و ترس از زایمان (پیامدهای اولیه)، رضایت از زایمان و تجربه زایمانی و نوع زایمان (پیامدهای ثانویه) انجام گرفت.
مواد و روش ها:
این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده بر روی 68 زن باردار نخست زا که به مراکز بهداشتی شهرستان اردبیل در سال 1397 مراجعه میکردند، انجام گرفت. مشارکتکنندگان با روش بلوک بندی تصادفی به دو گروه مشاوره (34=
n
) و کنترل (34=
n
) تخصیص یافتند. گروه مداخله از هفته 30 تا 36 بارداری طی 6 جلسه 60 دقیقه ای به صورت گروهی در جلسات مشاوره شناخت درمانی بک شرکت نمودند و گروه کنترل مراقبتهای روتین دوران بارداری را دریافت نمودند. پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر قبل از مداخله و حین زایمان (ابتدای فاز فعال زایمان)، پرسشنامه ترس از زایمان ویجما قبل از مداخله، هفته 36 بارداری و بعد از زایمان و پرسشنامه های تجربه زایمان و رضایت از زایمان در 12 الی 24 ساعت بعد از زایمان از طریق مصاحبه با مشارکت کنندگان توسط پژوهشگر تکمیل شد. از آزمونهای مجذور کای، تی مستقل،
ANCOVA
و
Repeated measure ANOVA
برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها:
33 نفر در گروه مشاوره و 31 نفر در گروه کنترل تا پایان مطالعه پیگیری و مورد آنالیز قرار گرفتند. دو گروه مشاوره و کنترل از نظر مشخصات فردی-اجتماعی و نمرات پایه ترس از زایمان و اضطراب آشکار و پنهان همسان بودند. بر اساس آزمون
ANCOVA
و با کنترل نمره پایه در حین زایمان، از نظر میانگین نمره اضطراب آشکار (تفاوت میانگین: 2/1-؛ 95% فاصله اطمینان: 2/8 تا 6/7-؛ 0/842=
p
) و میانگین نمره اضطراب پنهان (تفاوت میانگین: 0/3-؛ 95% فاصله اطمینان: 2/6 تا 3/2-؛ 0/859=
p
) تفاوت معنی دار آماری بین دو گروه مشاوره و کنترل وجود نداشت. بر اساس آزمون
ANCOVA
و با کنترل نمره پایه، میانگین نمره ترس از زایمان در بعد از مداخله (تفاوت میانگین: 3/9-؛ 95% فاصله اطمینان: 7/9 تا 6/17-؛ 0/566=
p
) تفاوت معنی دار آماری بین دو گروه مشاوره و کنترل نداشت. بر اساس آزمون تی مستقل، از نظر میانگین نمره تجربه زایمان (تفاوت میانگین: 1/9-؛ 95% فاصله اطمینان: 2/7 تا 6/6-؛ 0/400=
p
) و رضایت از زایمان (تفاوت میانگین: 1/2-؛ 95% فاصله اطمینان: 0/7 تا 3/1-؛ 0/231=
p
) تفاوت معنی دار آماری بین دو گروه مشاوره و کنترل وجود نداشت. از نظر فراوانی زایمان واژینال در بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنیدار آماری وجود نداشت (0/856=
p
).
نتیجه گیری:
مشاوره با رویکرد شناخت درمانی بک و تغییر شناخت های زنان از زایمان به تنهایی در کاهش اضطراب و ترس از زایمان موثر نبود و تاثیری در رضایت از زایمان و تجربه زایمانی زنان نخست زا نداشت، لذا استفاده از این روش مشاوره در کنار سایر روشهای کاهش درد برای کاهش اضطراب و ترس از زایمان مادران باردار توصیه میشود.
کلیدواژه ها:
اضطراب، ترس از زایمان، مشاوره با رویکرد بک، زایمان، تجربه زایمان، رضایت از زایمان
جهت دریافت فایل چکیده، کلیک نمائید. (
doc
-
pdf
)
نوشته شده
در
پنجشنبه هفدهم مرداد 1398
ساعت
11:24
توسط
مهدی ابراهیم پور
ویرایش شده
در
چهارشنبه سی و یکم فروردين 1401
ساعت
11:24
توسط
مهدی ابراهیم پور
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
تعداد بازدید : 454
نظرات شما
نام
نام خانوادگی
ایمیل
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید
کد امنیتی
لطفا صبر کنید...
برچسب ها :
دکتر مژگان میرغفوروند
مشاوره در مامایی
دکتر مهریار ندرمحمدی
ترس از زایمان
رویکرد شناخت درمانی
چکیده پایاننامه مامایی
پایاننامه نسرین تاتا
زایمان واژینال
پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر
شناخت درمانی بک
تجربه زایمانی
نمره تجربه زایمان
زایمان ویجما
فاز فعال زایمان