برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی

دانشکده پرستاری و ماماییSchool of Nursing & Midwifery

فهرست اصلی

اهداف و وظایف کمیته استاد راهنما

ارتقاي سطح علمي و رشد استعدادهاي دانشجويان از وظايف و اهداف اصلي هر نظام آموزشي محسوب مي‌گردد. اين امر در سطح دانشگاهها و وزارت متبوع، بويژه براي دانشجويان شاهد و ايثارگر توأم با انگيزه‌هاي قوي الهي است. براي تحقق شايسته اين وظيفه، شناخت دقيق سوابق تحصيلي، وضعيت آموزشي، فرهنگي و معيشتي دانشجويان امري بديهي است، زيرا براساس اين اطلاعات، فرد خبره (راهنما) مي‌تواند در فراز و نشيب‌هاي دوران تحصيل، همچون سرپرستي دلسوز و يار و ياوري همراه به موقع دستگيريهاي مفيد و سازنده را انجام رساند.

موضوع «استاد راهنما» مقوله جديدي نيست بلكه با توجه به نكات فوق نيازي بديهي و پذيرفته شده در كليه نظام‌هاي آموزشي براي همه دانشجويان است.

الف) هدف:

بهبود وضعيت علمي دانشجويان از طریق هدایت تحصیلی و راهنمایی دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف

ب) راهبردها:

1. نظارت مستمر بر روند تحصيلي با استفاده از پرونده آموزشي دانشجويان

2. ايجاد ارتباط صميمانه براي شناسايي استعدادها و نيازهاي تحصيلي، رفاهي و عاطفي دانشجويان

3. تلاش براي يافتن راه حل‌هاي مناسب در چارچوب قوانين و امكانات و پيگيري لازم براي كمك به رشد و شكوفايي استعدادها، تأمين نيازها و رفع موانع

ج) جايگاه استاد راهنما:

براي تبيين جايگاه و نقش استاد راهنما و جلوگيري از تداخل مسئوليتهاي وي با نهادهاي متعارف در سطح دانشگاهها، نكات ذيل مورد تأكيد قرار مي‌گيرد:

1. استاد راهنما همان نقش استاد راهنماي تحصيلي را دارد كه  بر روند تحصيلي دانشجو توجه خواهد داشت.

2. استاد راهنما مسئوليت اجرائي در رفع موانع تحصيلي مانند مسائل رفاهي، علمي، فرهنگي و ... را ندارد، بلكه با ارجاع به موقع مشكلات به مراجع ذيربط پيش بيني شده در طرح نقش خويش را در رفع موانع ايفا مي‌كند.

و) شرح وظايف استاد راهنما:

براي تحقق هدف طرح، لازم است استاد راهنما اقدامات ذيل را انجام دهد:

1. دريافت پرونده تحصيلي دانشجو براي كنترل و ارزيابي مستمر پيشرفت تحصيلي

2. اختصاص حداقل يك ساعت وقت راهنما در يك يا دو جلسه براي هر دانشجو در طول يك ماه

3. توجه خاص به دانشجو در بدو ورود و توجيه وي نسبت به ويژگيهاي محيط تحصيلي و راهنمايي او در انتخاب، حذف و اضافه واحد و ... با توجه به سوابق تحصيلي، به نحوي كه آسيب پذيري دانشجو را در اولين نيمسال ورود به حداقل برساند.

4. آشنا نمودن دانشجويان با مقررات و قوانين آموزشي

5. در صورت بروز مشكل آموزشي، راهنمايي و چاره جويي در چارچوب قوانين (كاهش واحد، حذف ترم و ...) براي پيشگيري از افت تحصيلي، مشروطي، اخراج و ...

6. ارائه پيشنهاد تغيير گرايش، رشته، انتقال، مرخصي تحصيلي و ... براي رفع مشكل تحصيلي دانشجو به شوراي اساتيد دانشكده

7. راهنمايي دانشجويان در زمينه روش‌هاي صحيح مطالعه

8. تنظيم گزارش نيمسال تحصيلي در هر ترم و ارائه گزارش‌هاي لازم

نظام استاد راهنما از نیمسال دوم 82-83 در دانشکده پرستاری و مامایی تشکیل شده و به طور مستمر به فعالیت خود ادامه داده است. اهم فعالیتهای این نظام به صورت زیر می باشد.

1. تعیین استاد راهنما برای کلیه دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل و ابلاغ آن به اساتید مربوطه و اداره آموزش

2. معرفی اساتید راهنما برای شرکت در کارگاههای آموزشی EDC  جهت راهنمایی درمشاوره دانشجویان

3. فعال نمودن نظام استاد راهنما در سایت دانشکده و بروز کردن اطلاعات آن

4. تهیه پمفلت های آموزشی در رابطه با راهنمایی اساتید راهنما و قرار دادن آن در سایت دانشکده

5. تهیه پمفلت های آموزشی آشنایی دانشجو با وظایف استاد راهنما و قرار دادن آن در سایت دانشکده

6. تحویل فرمهای مربوط به مشاوره دانشجو بر حسب تعداد دانشجو جهت تشکیل پرونده

7. تشکیل پرونده برای هریک از دانشجویان و ثبت مشاوره های انجام شده توسط اسا تید راهنما

8. تعیین برنامه مشاوره فردی و گروهی دانشجویان توسط اساتید راهنما در شروع سال هر ترم و ارسال نسخه هایی از آن به مسئول اساتید راهنما و ادراه آموزش دانشکده

9. ارسال گزارشات در پایان هر ترم از طرف اساتید راهنما به مسئول اساتید راهنما

10. تهیه گزارش نهایی از گزارش اساتید راهنما و ارسال آن به معاون محترم آموزشی در پایان هر نیمسال توسط مسئول نظام استاد راهنما

11. ارسال کارنامه دانشجویان به اساتید راهنما در پایان ترم تحصیلی

12. دعوت از اساتید راهنمای مربوطه جهت شرکت در شورای آموزشی در صورت مطرح شدن مشکل دانشجو در شورا

13. تشکیل و شروع فعایت هسته مشاوره تحصیلی برای دانشجویان آسیب پذیر  از نیمسال اول سالتحصیلی 1384 با ترکیب  رئیس محترم دانشکده، معاون محترم آموزشی، مسئول امور دانشجویی و فرهنگی و مسئول اساتید راهنما و رئیس آموزش و مسئول محترم دفتر مشاوره ، یکی از اساتید راهنما با گرایش روان پرستاری)

14. تعیین فلو چارت در خصوص دانشجویان آسیب پذیر از مرحله تشخیص تا پیگیری با همکاری معاون آموزشی، رئیس آموزش، مشاور دانشکده و مسئول اساتید راهنما

تشکیل جلسه برای دانشجویان با افت تحصیلی با حضور رئیس دانشکده، معاون آموزشی، مشاور دانشکده، مسئول نظام استاد راهنما و اساتید دانشجویان مربوطه

15. تشکیل جلسه با اساتید مشاور دانشجویان شاهد و بررسی مشکلات آموزشی و رفاهی این دانشجویان و تهیه گزارش و ارسال آن به ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه

16. کسب مقام برتر دانشکده در پیاده ­سازی نظام استاد راهنما در سال 86 و 87

17. تشکیل کارگاه آشنایی با قوانین و مقررات آموزشی برای اساتید راهنما با همکاری معاون محترم آموزشی و رئیس محترم آموزش

18. درگیر کردن کلیه اساتید دانشکده در نظام استاد راهنما و پوشش قرار دادن کلیه دانشجویان دانشکده اعم از دانشجویان عادی، مهمان  و انتقالی
 

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
  • ساعت 12:47
  • توسط مهدی ابراهیم پور
  • ویرایش شده
  • در يکشنبه دوازدهم بهمن 1399
  • ساعت 12:47
  • توسط مهدی ابراهیم پور
  • تعداد بازدید : 4011
نظرات شما
captcha refresh

برچسب ها :