اولویتهای پژوهشی دانشکده


اولویت های پژوهشی دانشکده (به تفکیک گروه های دانشکده) (doc-pdf)
ردیف نام گروه اولویت
1 گروه داخلی و جراحی
 1- ارتقاء کیفیت آموزش، پژوهش، مراقبتهای بالینی
 2- غربالگری، پیشگیری و مراقبت از بیماری های قلبی و عروقی
 3- ارتقاء کیفیت مراقبت در بخش های ویژه و داخلی جراحی
 4- استفاده از فناوری در ارتقاء سلامت (تله نرسینگ، تله مدیسین)
 5- استانداردسازی و پیشگیری از خطاهای پرستاری
 6- بررسی و ارتقاء کیفیت زندگی بیماران
 7- توانمندسازی و کارآمدی دانشجویان، مربیان و مدرسین پرستاری در بالین
 8- ارزیابی و بکارگیری روش های نوین آموزش بالینی و تـئوری
 9- مدیریت و برنامه ریزی درسی در ابعاد تـئوری و عملی
 10- بررسی تاثیر روش های حمایتی در بیماران بستری در بخش های ویژه و خانواده انها
 11- بررسی روشهای محتلف طب مکمل در در بیماریهای اندوکرین، گوارشی، اعصاب و ... در بخش های پرستاری 
 12- تولید، توسعه و کاربرد نظریه های پرستاری
 13- بررسی مسایل رفاهی، اجتماعی، فرهنگی، حرفه‌ای پرستاران شاغل در بخش های داخلی جراحی
 14-بررسی و تبیین روشهای مختلف مراقبتهای پرستاری 
 15- بررسی و تبیین عملکرد پرسنل پرستاری در بخش های ویژه و داخلی جراحی و اتاق عمل و اورژانس
 16- کاهش و پیشگیری عوامل خطر در بیماریهای قلبی عروقی، سرطان ها و مشکلات دوران سالمندی و مراقبتهای آن
 17- بررسی و بکارگیری روش های نوین تدریس در آموزشی  مباحث ویژه و داخلی جراحی و اتاق عمل و اورژانس
 18- بررسی توانمندی های دانشجو در کلاس درس و کار آموزی ها
 19- مباحث مربوط به گسست تئوری از بالین و ارائه راهکار
 20- نقش تحقیقات پرستاری در ارتقا کیفیت آموزش دانشجویان
 21- روش های ارزیابی عملکرد و مهارت های بالینی دانشجویان در بالین
 22- اعتبارسنجی برنامه های آموزشی
 23- هویت حرفه ­ای در پرستاران، مربیان و دانشجویان
2 گروه مامایی  1- رضایت و کیفیت از نحوه و محیط ارائه خدمات در دوران قبل از بارداری، زایمان و پس از زایمان.         
 2- موانع و تسهیل کننده فرزند آوری و راهکارهای ترغیب و ترویج ازدواج به موقع و فرزندآوری.
 3- سلامت بلوغ و نوجوانی با تأکید بر سلامت جنسی.
 4- بیماریهای منتقل شونده از طریق جنسی (HPV، HIV، هرپس و …).
 5- سلامت زنان یائسه.
 6- طب مکمل و سنتی در مامایی و بیماریهای زنان.
 7- ارتقای سلامت زنان سنین باروری.
 8- روشهای غربالگری و مراقبتی در بیماریها و سرطانهای زنان.
 9- سلامت نوزادان و شیرخواران.
 10- شناسایی، ارجاع و خدمات آموزشی و مشاوره ای زنان باردار پرخطر شامل بارداری ناخواسته، بارداری با بیماریهای مزمن و …
 11- بهزیستی و استحکام بنیان خانواده، با تأکید بر روابط زناشوئی، خشونت های خانگی و …
 12- ارتقاء سلامت جنسی.
 13- ارتقاء توانمندی ماماها برای ارائه خدمات بهینه.
 14- ناباروری و ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی برای زوجین نابارور.
 15- شیردهی با تأکید بر شیردهی انحصاری.
 16- ترویج زایمان طبیعی با تأکید بر اداره فیزیولوژیک زایمان.
 17- مدلهای مراقبتی ماما محور و مشارکتی.
 18- مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی مرتبط با حیطه مامایی.
 19- تدوین و به روز رسانی پروسیجرها و راهنماهای بالینی مرتبط با مامایی.
 20- توانمند سازی دختران و زنان در سنین باروری.
 21- سطح بندی خدمات ارائه شده توسط ماما و جایگاه ماما در سیستم سلامت و هزینه اثر بخشی خدمات مامایی.
 22- مهار، پایش، پیشگیری و کاهش سقط.
 23- اصلاح سبک زندگی و آسیب های وارده ناشی از تغذیه و دارو و … در زنان سنین باروری.
3 گروه کودکان  حیطه آموزشی:
 مدلها و روشهاي نوين آموزش نظری و باليني در پرستاري کودکان و نوزادان
 1- تجارب دانشجويان در كارآموزي و كارورزي بخشهاي مختلف
 2- نیازهای آموزشی پرستاران، دانشجویان، کودک و خانواده
 3- ارزیابی برنامه دوره­ های آموزش پرستاری كودك و خانواده
 
 حیطه پژوهشی:
 تدوین ابزارهای پژوهشی پرستاری کودکان
 
 مراقبت­های پرستاری کودکان:
 1- کودک سالم
 - بررسی عوامل بر روند رشد و تكامل کودک
 - بررسی عوامل تأثیرگذار بر رشد و تکامل روانی و اجتماعی کودک و خانواده (طلاق، اعتیاد، خودکشی، کودک آزاری و ...)
 - بررسی عوامل مؤثر بر الگوی رشد جسمی کودکان (تغذیه، ­تحرک، بازی و ...)
 - تأثیر خانواده، مدرسه و رسانه ­ها بر سلامت کودک
 
 2. کودک بیمار
 - مراقبت­هاي پرستاري در بخشهای مختلف کودکان و نوزادان
 - مراقبت ایمن از کودکان و نوزادان بستری
 - مراقبتهاي خانواده محور از كودكان (از تولد نوزاد نارس تا نوجواني)
 - مراقبت از کودکان مبتلا به بیماری­های مزمن و کشنده
 - پرستاری مبتنی بر شواهد
 
 حیطه مدیریتی:
 مسائل صنفی و حرفه­ای پرستاری کودکان و نوزادان
 مفاهیم و نظریه­های پرستاری:
 1- کاربرد تئوریها و الگو های پنداشتی در پرستاری کودکان
 2- طرحهای توصیفی و مداخله ای در مورد مفاهیم (درد، لمس و ...) 
4 گروه روان پرستاری  1- سلامت روان در بیماری های نوپدید و بازپدید
 2- سلامت روان در بیماری های واگیر و غیر واگیر
 3- مهارت های ارتباطی و رفتاری و ارتقای سلامت روان
 4- ارتقای مراقبت های پرستاری در اختلالات روانپزشکی شایع در کودکان، بالغین و سالمندان
 5- ارتقای سلامت روان در گروه های سنی مخلتف و گروه های پر خطر
5 گروه سلامت جامعه  1- غربالگری، اپیدمیولوژی، پیشگیری و مراقبت در بیماری‌های نوپدید و بازپدید
 2- غربالگری، اپیدمیولوژی، پیشگیری و مراقبت در عفونت‌های مرتبط با رفتاریهای پرخطر با تاکید بر HIV
 3- اپیدمیولوژی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و بازتوانی در سرطان‌های شایع (معده، کولورکتال، مری، پوست، ریه، پستان، تخمدان، مثانه، پروستات، خون و مغز)
 4- پیشگیری و اپیدمیولوژی و مراقبت در بیماری‌های شایع متابولیک و غدد (دیابت، چاقی و کبد چرب)
 5- ارزیابی عوامل خطر در بیماری‌های اولویت‌دار (اعتیاد، تغذیه، آلودگی هوا و محیط زیست) توسعه مراقبت‌های بهداشتی اولیه
 6- روشهـای تـرویج الگوها، استانداردها و آموزش رفتارهای تغذیه‌ای مناسب و حفظ الصحه
 7- اپیدمیولوژی، اتیولوژی و کنترل رفتارهای پرخطر با تاکید بر آموزش و تغییر نگرش
 8- اتیولوژی، اپیدمیولوژی و کنترل بزهکاری و اختلالات رفتاری با تاکید بر خشونت
 9- سبک زندگی، کیفیت زندگی و سلامت روان سالمندان
 10- ارایه الگوهای مناسب برای ارتقا شیوه های زندگی سالم با تاکید بر گروه های آسیب پذیر (سالمندان)
 11- سبک زندگی، کیفیت زندگی و سلامت روان سالمندان
 12- مراقبت و مدیریت در اختلالات جسمی و روانی شایع در سالمندی
 13- طراحی و آینده نگاری نظام ارایه خدمات سلامت مبتنی بر جمعیت سالمند
 14- تولید و بهینه سازی ابزارهای کمکی برای توانمندسازی سالمندان
 
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه ششم بهمن 1400
  • ساعت 13:23
  • توسط مهدی ابراهیم پور
  • ویرایش شده
  • در چهارشنبه ششم بهمن 1400
  • ساعت 13:23
  • توسط مهدی ابراهیم پور
  • تعداد بازدید : 84
نظرات شما
captcha refresh