(Research in Education) واحد پژوهش در آموزش
واحد پژوهش در آموزش دانشکده پرستاری و مامایی تبریز با هدف ارتقاء کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی در زمینه آموزش از طریق گسترش فرهنگ پژوهش در آموزش، هدفمند کردن تحقیقات آموزشی، ارائه مشاورههای پژوهشی و بسترسازی تصمیم گیریهای آموزشی با استفاده از نتایج طرحهای کاربردی و نیز گسترش دسترسی به منابع آموزش علوم سلامت مشغول به فعالیت میباشد.
چشم انداز (Vision)
واحد پژوهش در آموزش دانشکده پرستاری و مامایی تبریز در نظر دارد از طریق همکاری و حمایت در انجام پژوهشهای آموزشی ضمن برطرف نمودن مشکلات و نیازهای آموزشی و تدوین برنامهها و روشهای آموزشی، گام مؤثری را در افزایش کیفیت آموزش در سطح ملی، محلی، منطقهای و بین المللی برداشته و زمینه تولید و انتقال دانش مربوطه به این حوزه را طی سالهای آتی مستعد سازد تا در سطح بین المللی به عنوان مرجعیت علمی مطرح باشد.
رسالت (Mission)
واحد پژوهش در آموزش دانشکده پرستاری و مامایی تبریز رسالت اصلی خود را ارتقاء کیفی سطح آموزش در از طریق حمایت، هدایت و انجام پژوهش در آموزش میداند. به همین دلیل این مرکز در صدد سیاستگذاری و مدیریت در زمینههای مختلف از جمله توسعه ساختار پژوهش در امور آموزش و بهرهبرداری مناسب از نتایج پژوهشهای انجام شده با تأکید بر تأمین نیازهای آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش میباشد.
وظایف و اختيارات کميته پژوهش در آموزش:
* ارائه پيشنهادات لازم و سازنده در مورد چگونگي انجام طرحهاي تحقيقاتي با توجه به اهداف و شرايط حوزه پژوهش در آموزش
* تعيين محورهاي پژوهش در آموزش بر اساس نیازسنجی
* تدوين راهكار هاي مناسب براي تشويق اعضاي هيئت علمي و دانشجويان جهت ارائه طرحهاي تحقيقاتي مربوط به مسائل و مشکلات آموزشي
* همکاري در برنامه ريزي و تنظيم برگزاري کارگاهها و کنفرانس هاي مورد نياز جهت تشويق اعضاء محترم هيئت علمي و دانشجويان به منظور ارائه طرحهاي تحقيقاتي مناسب و کاربردي در آموزش علوم پزشكي و همچنين گزارش نتايج تحقيقاتي انجام شده
* كمك به تهيه ليست الويت هاي پژوهش در آموزش در گروههاي مختلف آموزشي
* کارشناسي طرحهاي تحقيقاتي از ديدگاه متدولوژيک و تصويب آن در حوزه پژوهش درآموزش
* ارائه مشاوره و كمك در زمينه طراحی پرسشنامه طرح تحقيقاتی ويژه پژوهش در آموزش مطابق با الگوهای استاندارد
* برگزاري جلسات مشترک اعضاء كميته با گروههاي آموزشي جهت تدوين اولويت هاي پژوهشي و ترغيب آنان به انجام پژوهشي هاي آموزشي
* تلاش و تشويق در جهت سوق پايان نامه هاي دانشجويي در راستاي آموزش علوم سلامت
اولویت های پژوهش در آموزش دانشکده پرستاری و مامایی تبریز
محور اساتيد
1. توسعه نقش اعضای هیأت علمی در بالین
2. راهكارهاي ارتقاء توانمندي هاي اساتيد
3. ارتقاء سطح مهارتهاي ارتباطي بين استاد و دانشجو
محور نيازهاي جامعه
1. نيازسنجي آموزشي در زمينه آموزش پاسخگو از اساتيد و دانشجويان
2. راهكارهاي ترويج آموزشي در عرصه هاي مختلف (جامعه، خانواده، سرپايي، اطاق عمل بخش)
3. نيازسنجي و تطبيق برنامه هاي آموزشي با نيازهاي جامعه
نظام آموزشي
1. انتظارات از دانش آموختگان در دانشگاه و تطابق آن با رويكردهاي آموزشي
2. نيازهاي دانشگاه براي ايجاد رشته هاي جديد
3. روش ها وراهكارهاي بهبود كيفيت در آموزش نظری، عملی و باليني
4. توسعه کمیت و کیفیت محیط های اموزشی
ارزشيابي
1. تحليل نظام ارزشيابي برنامه هاي آموزشي
2. ارزشيابي محيط هاي يادگيري در رشته هاي مختلف
3. استفاده گروه هاي آموزشي از روش هاي ارزيابي اقتصاد آموزش
4. ارزیابی هزينه هاي مستقيم و غير مستقيم سرانه آموزشي در رشته ها و مقاطع مختلف و راههاي كاهش هزينه و افزايش بهره وري
فنون و رسانه هاي آموزشي
1. مقايسه اثربخشي شيوه هاي گوناگون آموزش الكترونيكي
2. ارائه الگوي يادگيري الكترونيكي آموزش پرستاری، مامایی و اتاق عمل
3. طراحي و آماده سازي بسته هاي آموزش الكترونيكي
4. ارائه راهكارهاي فناوري اطلاعات در آموزش پرستاری، مامایی و اتاق عمل
آموزش اخلاق حرفه اي
1. بايدهاي اخلاق حرفه اي در آموزش علوم سلامت
2. چالش هاي اخلاقي در نظام آموزشي كشور
3. آموزش اخلاق حرفه اي و چالشها
محور دانش آموختگان
1. دیدگاه دانش آموختگان در مورد نيازهاي حرفه اي و آموزشي رشته/مقطع
2. توانمندي دانش آموختگان در انجام وظايف حرفه اي پس از فراغت از تحصيل
3. اثربخشی برنامه های آموزش مداوم
معرفی برخی از مجلات و انجمن های مرتبط با آموزش پزشکی
جهت دریافت فایل اولویتهای پژوهش در آموزش، اینجا را کلیک نمائید.
جهت مشاهده و دریافت فایل حاوی اطلاعات تکمیلی "طرح های تحقیقاتی و پایاننامه های مرتبط با مقوله آموزش پرستاری و مامایی" اینجا را کلیک نمائید.